Raivo Šulcs, 06.01.2009.
Ieskats dižākajos ceļojumos un personībās. Vīri, “kuriem Tu pirkstu mutē nebāztu”.
1896. gads. George Harbo & Frank Samuelsen bija pirmie, kuri airu laivā šķērso Atlantijas Okeānu. 3000 jūdzes garo ceļu no Ņujorkas uz Scillijas salām (Lielbritānija) [ Scilly islands] viņi veic 55 dienās.
1928. gada 31. marts. 29 gadu vecumā Francis Romers (Franz Romer) dodas ceļojumā, lai vienatnē šķērsotu Atlantijas okeānu. Romers startē no Lisabonas Portugālē un pēc 58 dienām finišē Puertoriko. Romera laiva – pārbūvēta Deutscher Sport “Klepper” smaile. Romers galvenokārt burāja.
Pēc sešām nedēļām Romers no Puertoriko galvaspilsētas Sanžuānas vēlreiz dodas jūrā ar mērķi gar Amerikas piekrasti sasniegt Ņujorku. Iepriekš pārdzīvojis divas vētras (īsi pēc starta no Lisabonas un otru pie Las Palmas Kanāriju salās), trešo reizi viņam nepaveicas. Nekas netika atrasts. Diemžēl par šo Atlantijas pārbraucienu nav īpaši daudz dokumentālu liecību (par Harbo & Semulsenu uzrakstīta grāmata David W. Shaw, “Daring The Sea”).
1956. gads. Hanss Lindermans (Hannes Lindemann) Lai arī viņš nebija pirmais, kurš airu laivā šķērsojis Antlantijas okeānu, atpazīstamību veicina fakts, ka autors savu piedzīvojumu aprakstījis grāmatā. Arī Lindermans brauca Deutscher Sport “Klepper” smailē, taču šoreiz ~5 m garā laiva bija tuva sērijveida (masu produkcijas) oriģinālam. Tādējādi šis brauciens savā ziņā uzskatāms par “modernās ēras” aizsākumu. Laiva tika aprīkota ar autrigeriem un diviem mastiem.
Pavadījis okeānā 72 dienas (20.10-30.12.) un nobraucis 3000 jūdzes, ceļotājs no Las Palmas Kanāriju salās nonāk Bahamu salās. Lindermans pārtiek no sausā piena, alus, lietus ūdens un jūras veltēm. Līdzīgi kā citi ceļotāji viņš esot cietis no infekcijām, kāju atrofijas un bezmiega. Lindermans piedzīvo arī vairākas vētras un divas reizes laiva arī apgāzusies.
Ocean RowBoat ēra
2001. gadā Peter Bray ar otro mēģinājumu šķērso Atlantijas Okeānu Ocean RowBoat. Atšķirība no citām līdzīgām laivām konstrukcijas īpatnības: akadēmiskās laivas airu vietā tiek izmantoti smailes airi.
Ocean RowBoat – okeāna pārbraucieniem projektētas laivas un okeāns ir to stihija. Daudz nekavēšos, jo rekordi pieaug ģeometriskā progresijā (Gaujas bāzieni “pāri okeānam”) un mūsdienās šī laiva jau ir tehnoloģiju brīnums, kas atgādina kosmosa kuģi. Daži pirmie:
- 1966. mēģinot šķērsot Atlantijas okeānu no Rietumiem uz Austrumiem bez vēsts pazūd David Johnstone & John Hoare. Laika apstākļi esot bijuši netipiski slikti. Links>>
- 1966. Chay Blyth & John Ridgeway: mēnesi vēlāk startēja no Cape Hod Masačūsetā un sasniedza Īrijas krastus pēc 92 dienām.
- 1969. John Fairfax. Vienatnē bez burām, tikai ar airiem. Kanāriju salas – Florida 180 dienās
- 1969. Tom McLean. Vienatnē no Ņūfaundlendas līdz Īrijai 71 dienā
- 1971. John Fairfax & Sylvia Cook. No SanFrancisko līdz Austrālijai 361 dienā.
Kajaki
1977. Frank Goodman (no “Valley Kayaks”). Pirmais kajakā apkārt Horna ragam. Derek Hutchinson (skat. zemāk): “Visgrūtākais ir turp nokļūt. Airēt apkārt nav nekas īpašs. Ja vari airēt stiprā vējā un viļņos, tu to vari. Lielākā distance – 10 jūdzes”. Tomēr Gudmans airējis piecmetrīgos viļņos un redzamību aizsegušas pusotru metru augsta viļņu šlakatas.
1975, 1976. Derek Hutchinson. 1975. gadā Hatčinsons kopā ar 2 biedriem veic pirmo mēģinājumu šķērsot Ziemeļjūru no Anglijas līdz Beļģijai. Tas izdodas tikai otrajā reizē. Salīdzinot ar pārējiem rekordiem tikai 100 jūdzes, taču tā ir neparedzamā un mainīgā Ziemeļjūra:
“After 34 hours of open-sea paddling, they faced hallucinations, vomiting, nausea, hypothermia and dehydration. After tying themselves together to keep from capsizing in an exhausted stupor, they finally sent up a signal flare and were retrieved by a passing ferry.”
1981. Paul Caffyn. Pirmais cilvēks, kurš kajakā apbrauc apkārt Austrālijai – 9420 jūdzes. Kā lielākās grūtības tiek minēti Austrālijas klinšainie krasti, kuros nav iespējams izkāpt malā un citi silto zemju “prieki”. Kaffins brauca gadu – 360 dienas un 20 reizes nācies pārvarēt 24 – 30 stundu airēšanas “tūres” ap 50-60 jūdzēm katru.
Citas Kaffina ekpsedīcijas – apkārt Jaunzēlandei, apkārt Japānai, apkārt Lielbritānijai, Aļaskas piekraste visā garumā. Ņemot vērā, ka tas viss ir viena cilvēka “kontā”, nav ko piebilst.. Divas reizes Kaffins mēģinājis šķērsot Tasmānijas jūru, taču tas nav izdevies.
1987. Ed Gillet. 2200 jūdzes Klusajā Okeānā no Kalifornijas uz Havaju salām.
“My kayak was as stoutly built as any fiberglass sailboat. I wanted to paddle a true kayak across the ocean – not a specialized sailboat masquerading as a kayak.” >>
“His paddle to Hawaii was a real classic,” says Jon Turk. “A lot of modern transoceanic ‘kayak’ expeditions are done in very expensive non-production boats. I discount these because the boats aren’t real kayaks…Ed Gillet paddled a production boat.”
Gilleta sākotnējais nodoms bijis galvenokārt izmantot kajaka buras, taču vējš un straumes neesot bijušas labvēlīgas, tāpēc nācies galvenokārt airēt. Saldūdens vietā tika izmantota atsāļošanas iekārta. Brauciena laikā Gillets esot pazaudējis radiosakaru ierīci un līdz ar to kontaktus ar ārpasauli uz 8 nedēļām.
60 dienas pēc starta, pēc 4 dienām bez pārtikas un 40 negulētām stundām straumes un vēji virzījuši ceļotāju uz ziemeļiem garām Havaju salām. Tomēr Gilletam izdevās finišēt Maui pludmalē.
Andrew McAuley (1968 – 2007) 2003. gadā šķērsojis Basa šaurumu (Austrālija), 2004. gadā – pārbraucis pāri Karpentārija līcim (Austrālija), kajakā devies 40 dienu ekspedīcijā Antraktīdā. (ekspedīcija redzama filmā This is the sea 3″)
Lielākais ceļojums diemžēl beidzās traģiski – 1600 jūdzes pāri Tasmāna jūrai no Austrālijas uz Jaunzēlandi. Pēdējās ziņas – SOS tika saņemts jau pavisam tuvu finišam – 40- 50 km no Jaunzēlandes krastiem.
“At 7.15pm NZ time on Friday 9th February, the New Zealand coastguard received an almost indecipherable transmission on channel 16 from a vessel identifying itself as ‘Kayak 1’ in the Fiordland. Andrew was within sight of land. “
Internetā “nepabeigts stāsts”: http://www.andrewmcauley.com/
Pateicoties sērijā “Tik un tā” ir iznākušajai grāmatai “Aukstie okeāni”, kurā stāstīts par ~1980. gadu Arktikas ceļojumu suņu pajūgā un kajakā (Elsmīras sala – Grenlande), publikai zināmāks ceļotājs ir Jons Turks (Jon Turk) .
Tomēr lielākais sasniegums, kas ierindo autoru “ekspedīciju TOP’ā” ir 2004. gada (maijs-septembris) ceļojums kajakos no Japānas uz Aļasku. Turks un viņa komanda ar autrigeriem un burām aprīkotos kajakos ceļoja no Kuriļu salām līdz Kamčatkai, tad pagriezās uz Ziemeļiem un veica pārbraucienu uz Svētā Laurenca salu. Ziemeļsibīrijā palīdzība no malas nebija iespējama un bija grūti sagādāt pārtiku. Garākais pārbrauciens bija 180 jūdzes (trīs naktis jūrā) un kopā uz jūras pavadītas deviņas naktis. Spītējot mainīgajiem ziemeļu laika apstākļiem Turks un viņa biedri paveikuši 2000 jūdžu garu ceļu Beringa jūrā un Aļaskā. Ceļojumā pavadītais laiks ~ 100 dienas.
Pārējie jūras ceļotāji
No citu laivu ceļojumiem noteikti būtu jāmin visiem zināmie Villiss (šķērsoja okeānu ar plostu) un Heijerdāls (RA, RA II). Nav minētas arī mazās buru laivas, kurās veikti neskaitāmi varoņ-ceļojumi. Sīkāk meklējiet šeit >>
Attiecībā uz airu laivām, par ko bija šis nelielais Internetā sasēņotais ieskats, ārpus rindas palikušas lielās upju ekspedīcijas kanoe laivās. Piemēram, Jukona, Nīla vai Amazone visā garumā.
Ja kādam ir “iekšā” papildināt jūru vai “uzcept” upes, laipni lūgti!
Hronikās nav minēts arī, piemēram, lāga vīrs Naidžels Fosters (Nigel Foster) ar Labradoras pussalas ceļojumu un citiem interesantiem piedzīvojumiem kajakā (sīkāk http://nigel-kayak.blogspot.com/), Naidžels Deniss (Nigel Denis), kurš piedalījies vairākos interesantos braucienos un droši vien arī citi, šī uzskaitījuma autoram nepamanīti (mazāk sevi reklamējuši) piedzīvojumu meklētāji.
- Papildināts: Freya Hoffmeister ~gadu pēc šī raksta publicēšanu kļūst par pirmo sievieti, kura kajakā apbrauc apkārt Austrālijai. Info meklējiet caur Google. Mājas lapa http://www.qajaqunderground.com